Promenad den 22 januari
2015-02-23 ✰ 21:41:42



Tenta 24 februari.
2015-02-21 ✰ 17:04:38
Det är det här jag pluggar just nu, fast det känns svårt att få in all info i huvudet. Vi har fått frågorna i förväg, men det är mycket vi ska skriva på varje fråga. Av dessa sju frågor kan det bli två till fem frågor. Tentan är på tisdag och vi har mellan 9 - 14 på oss att skriva.
Så här ser det ut:
Frågorna utgår både från den litteratur och de inspelade föreläsningar som ingår i kursen. Ett urval av frågorna nedan kommer på tentan (2 – 5 frågor). Utförliga svar förväntas eftersom frågorna getts ut i förväg. Litteraturreferenser behövs inte i svaren på tentan, men kan vara bra att skriva i dina egna anteckningar. Inga hjälpmedel är tillåtna på tentan.
Poäng räknas på svaren. För godkändnivå ska 60 % av maxpoäng uppnås och för väl godkänd förväntas 80 % uppnås.
1. Språkligmedvetenhet (25p)
Vad är språklig medvetenhet? Beskriv delarna i den språkliga medvetenheten. Ge tydliga egna exempel på vad språklig medvetenhet är. Ge också exempel på hur man kan jobba med att utveckla den hos barn och förklara varför du gjort de val du gjort.
Avsluta med att förklara varför den språkliga medvetenheten är så viktig.
2. Fonologisk medvetenhet (29 p)
Fonologisk medvetenhet är en del av den språkliga medvetenheten, och här ska du fördjupa ditt svar. Beskriv varje del i den fonologiska cirkeln. Ge tydliga egna exempel på vad fonologisk medvetenhet är. Ge också exempel på hur man kan jobba med att utveckla den hos barn och förklara varför du gjort de val du gjort.
Avsluta med att förklara varför den fonologiska medvetenheten är så viktig.
3. Whole language-metoden (20 p)
Whole language-metoden är, som du vet, ett arbetsätt för läs- och skrivutveckling. Du ska svara på varje delfråga nedan.
Vilka olika typer av läsning beskriver modellen? Ge tydliga exempel.
Vilka olika typer av lässtrategier föreskriver modellen? Ge tydliga egna exempel på de olika lässtrategierna. Ge också exempel på hur man kan jobba med att utveckla dem hos barn och förklara varför du gjort de val du gjort. Varför är det viktigt?
Hur går en bok/bildpromenad till?
Vad ser du ytterligare som viktiga delar i metoden?
4. Läsning på talets grund (LTG) ( 20 p)
LTG-metoden är, som du vet, ett arbetsätt för läs- och skrivutveckling. Du ska beskriva de olika faserna och förklara innebörden. Ge egna exempel på hur det skulle kunna se ut i arbetet i din grupp. Förklara varför du gjort de val du gjort. Omsätt till hur du själv skulle kunna jobba med de olika faserna i en modern skola.
5. Läs- och skrivutvecklingskurvan (15 p)
Beskriv punkterna i läs- och skrivutvecklingskurvan. Vad innebär det att vara en begränsad effektiv läsare och skrivare eller att vara en utvecklad effektiv läsare och skrivare?
6. Texttriangeln (20 p)
Beskriv nivåerna i texttriangeln. Du ska beskriva de olika nivåerna och förklara innebörden. Ge egna exempel på hur det skulle kunna se ut i arbetet i din grupp. Förklara varför du gjort de val du gjort. Omsätt till hur det här kopplar till ett formellt, respektive funktionellt perspektiv på undervisning.
7. Formellt, respektive funktionellt perspektiv på undervisning (10 p)
Beskriv vad ett formellt, respektive funktionellt perspektiv på undervisning innebär. Ge konkreta exempel på båda perspektiven.
När jag tog en paus i pluggandet så hittade jag ett program att fixa med kort och det här blev resultatet.





Resultatet i grammatik quizet
2015-02-19 ✰ 19:45:06





Grammatik Quiz
2015-02-15 ✰ 10:27:00




Trevlig Alla Hjärtans Dag
2015-02-14 ✰ 14:48:39



Pluggar och pluggar
2015-02-11 ✰ 19:44:30



En hel vecka
2015-02-08 ✰ 22:47:19

















